Maison Franco-japonaise: 日仏会館 日仏会館・フランス国立日本研究所(Umifre 19 フランス外務省・国立科学研究センター)

言語:JA / FR


日仏会館フランス事務所 / イベント・カレンダー

2020年9月のイベント

記念インタビュー

ローラン・ピック駐日フランス大使を囲んで 


使用言語:フランス語 (通訳なし)
日時: 2020年09月11日(金) 17 : 30 - 18 : 30
場所: オンライン
講演者: ローラン・ピック(駐日フランス大使)、三浦信孝(公益財団法人 日仏会館 顧問)、ベルナール・トマン(日仏会館・フランス国立日本研究所所長)

ローラン・ピック駐日フランス大使の任期終了にともない、記念インタビューが行われました。

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1964年8月2日、パリ14区生まれ

学歴
パリ市アンリ4世高等学校卒業
フランス国立東洋言語文化学院(INALCO)ロシア語学修士号取得
パリ政治学院卒業

経歴
1993-95年:フランス外務省大陸ヨーロッパ局で、ロシア、独立国家共同体、コーカサスの外交政策を担当
1995-97年:在バーレーン・フランス大使館1等書記官 1997-2001年:フランス外務省ヨーロッパ協力局で、ヨーロッパ連合(EU)とアフリカ、カリブ海、太平洋の各地域諸国との関係およびEU開発政策を担当

2001-02年:ピエール・モスコヴィシ・ヨーロッパ問題担当大臣官房技術参事官
2002-06年:在ブリュッセル(ベルギー)・ヨーロッパ連合(EU)フランス政府代表部1等書記官
2006-08年:在ニューヨーク(アメリカ)・国際連合フランス政府代表部2等参事官
2008-09年:ヨーロッパ問題事務総局(SGAE)次長
2009-12年:フランス外務・ヨーロッパ問題省事務次官付秘書官
2012-14年:ジャン=マルク・エロー首相官房外交顧問
2014-16年:駐オランダ・フランス大使
2016-17年:ジャン=マルク・エロー外務・国際開発大臣官房長
2017年6月より:駐日フランス大使

受章歴
国家功労勲章シュヴァリエ(2011年11月14日)
レジオン・ドヌール勲章シュヴァリエ(2019年7月13日)



【主催】(公財)日仏会館、日仏会館・フランス国立日本研究所



* イベントは、特に記載のない限り、すべて無料となっております。参加をご希望の方はお申し込みをお願いいたします。

日本経済に関するセミナー

COVID-19後の日本経済


使用言語:英語 (通訳なし)
日時: 2020年09月18日(金) 12:30–14:00
場所: Online
講演者: 星岳雄(東京大学)
定員に達したため、お申し込みを締め切らせていただきました

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The COVID-19 pandemic has shocked all the major economies including Japan. Although the number of deaths associated with COVID-19 is not as large as those in the US and many countries in Europe and the economic damage also seems to be relatively small, Japan has recorded unprecedented negative economic growth for the second quarter of 2020. The talk looks at the impacts of COVID-19 on the Japanese economy, reviews the policy responses so far, and speculates on the future of the Japanese economy.

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Profile:

Takeo Hoshi is professor at the Graduate school of economics at University of Tokyo. Until August 2019 he was Henri and Tomoye Takahashi Senior Fellow at the Freeman Spogli Institute for International Studies (FSI), Professor of Finance (by courtesy) at the Graduate School of Business, and Director of the Japan Program at the Shorenstein Asia-Pacific Research Center (APARC), all at Stanford University. Before he joined Stanford in 2012, he was Pacific Economic Cooperation Professor in International Economic Relations at the Graduate School of International Relations and Pacific Studies (IR/PS) at University of California, San Diego (UCSD), where he conducted research and taught since 1988. Hoshi is also Visiting Scholar at the Tokyo Center for Economic Research (TCER), and Senior Fellow at the Asian Bureau of Finance and Economic Research (ABFER). His main research interest includes corporate finance, banking, monetary policy and the Japanese economy.

【司会】アドリエンヌ・サラ(日仏会館・フランス国立日本研究所)
【主催】在日フランス商工会議所、日仏会館・フランス国立日本研究所
【協力】在日フランス大使館

※こちらのイベントは、Zoomにて開催します※
参加申し込みの際に登録いただいたメールアドレスに、招待メールをお送りします。
ミーティングIDとパスワードを入力し、イベントに参加してください。
(お申し込みの際にメールアドレスを誤まって登録すると、招待メールが届きませんのでよくご確認ください。)

参加方法についての詳細はこちらをご覧ください:https://youtu.be/p2x9hh8Vo2k

* イベントは、特に記載のない限り、すべて無料となっております。参加をご希望の方はお申し込みをお願いいたします。

都市の試みとオリンピック
東京2020の都市政策の革新と大会延期の帰結


使用言語:英語 (通訳なし)
日時: 2020年09月24日(木) 18:00–20:00
場所: Online
講演者: アレクサンドル・フォール(フランス国立社会科学高等研究院)

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The Olympic Games of Tokyo 2020 (now 2021), could it be an urban laboratory for transport experiments? The Games of 1964 have a very positive image in the Japanese imagination. The Japanese government had shown its technological skills by building the Shinkansen and the major urban highways of Tokyo. The 2020 edition is much less ambitious in terms of construction: renovation of the 1964 venues, reconstruction of the Olympic stadium, construction of the Olympic village and the media centre. These last elements are located on the bay of Tokyo, in the waterfront district at the heart of the urban renaissance policies promoted by successive governments since the 2000s.
In order to connect the Olympic venues, the central government and the metropolitan authorities are focusing on the construction of additional urban highways and bridges on Tokyo Bay, and on the establishment of a hydrogen-powered High-Service Bus line to reach the village, as well as on vehicles for individual or collective use provided by the IOC's major partner: Toyota.
The announced postponement of the Games to 2021 creates a completely new research field: the Olympic and Paralympic Games are almost ready, but postponed by one year. This postponement not only has financial consequences for the International Olympic Committee and the Japanese authorities, but also challenges some of the experiments planned in this context, particularly with regard to urban mobility. From the policy of encouraging companies to shift the working hours of their employees, the experiments with hydrogen and/or autonomous vehicles, as well as the presentations of various types of robots, the observation of Tokyo during the summer and autumn of 2020 will make it possible to clearly distinguish between what the organizers wanted to set up in a sustainable way for the city, and what is a matter of simple communication.
This postponement changes everything, and we will try to understand the consequences for the organizers, the experiments and the urban policies on the horizon of the probable Tokyo 2021 Games.



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Profile:
Alexandre Faure (EHESS, FFJ) is a postdoctoral fellow at FFJ and coordinates the research axis: "Rethinking Global Cities: Global Issues and Local Practices". He is also in charge of coordinating the editorial board of FFJ. Alexandre Faure integrated EHESS to study the relationship between political time and the temporalities of urban planning on different cases of study (renovation of the Halles de Chambéry – french Alps, Urban Renovation Master Plan in the suburb of Paris) and wrote his thesis with a doctoral contract at the Centre de Recherches Historiques (CRH) under the direction of Marie-Vic Ozouf-Marignier. His thesis which also focused on political and urban time, aimed at explaining the phenomenon of metropolisation in the parisian region in a multidisciplinary approach, mixing speeches, the study of urban planning documents and geopolitics of actors.
Alexandre Faure, « Financer un projet hors-norme : le nouveau réseau de métro du Grand Paris (2008-2018) », Belgeo [En ligne], 4 | 2019, mis en ligne le 04 février 2020. URL : http://journals.openedition.org/belgeo/36271

Moderator : Adrienne SALA (IFRJ-MFJ)
Organisation : IFRJ-MFJ

* イベントは、特に記載のない限り、すべて無料となっております。参加をご希望の方はお申し込みをお願いいたします。

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